Ujeti v blišč uspehov pretekolosti: je Hollywoodu zmanjkalo kreative?
- Big Sister
- Jul 9
- 5 min read
Zakaj se zadnje čase zdi, kot da na filmskih platnih spremljamo vedno ene in iste zgodbe, ki so zgolj zapakirane v različne podobe? No, seveda filmi niso »isti«, a vsi imajo tisti neki znani pridih, ki pa nas ne navdahne z nostalgijo, temveč z razočaranjem. Občutek imamo namreč, da bomo v kinu znova spremljali eno od že uveljavljenih filmskih formul, ki so dokazale svoj »uspeh«, a nam prav zaradi tega ne bodo postregle s presenečenjem.
Tudi videoustvarjalka na platformi YouTube Marina McBain, ki kritično analizira ustvarjanje sodobnih hollywoodskih filmov, se je v eni od svojih kritik obregnila prav ob ta občutek vnaprejšnjega poznavanja zgodbe. Kot ugotavlja, pri filmskem ustvarjanju danes ni več toliko v ospredju umetniški izraz, temveč dobro utečena formula, zaradi katere je Hollywood postal stroj za ustvarjanje »všečnih« filmov.
Brez poguma in vizije, pomembna je le 'všečnost'
Režiserji tako pogosto niso več avtorji s pogumom in vizijo, temveč vodje projektov, ki morajo zagotoviti kar najboljši izkupiček. Rezultat so tako filmi, ki sicer izgledajo lepo, zvenijo udarno ter sledijo točno določenemu poteku zgodbe, ki zagotavlja angažiranost občinstva, a jim manjka avtentičnosti, pristnosti, drugačnosti, domišljije … iskrenosti.
In večja kot je naložba, manjša mora biti možnost neuspeha, manj mora biti pri ustvarjanju t. i. nepričakovanih dejavnikov. Številni studii zato raje podprejo že preverjene recepte, ki jim že vnaprej zagotavljajo uspeh. To so franšize, predelava in modernizacija že obstoječih filmov, spreminjanje risanih v igrane filme … Zdi se, da je vsaka naslednja zgodba nekakšna iteracija prejšnje.
Za primer lahko pogledamo le Disney, za katerega se zdi, da raje kot nova avtorska dela, poskuša poustvariti uspehe svojih prejšnjih zgodb z njihovimi nadaljevanji ali njihovim spreminjanjem v igrane filme. Ali svet resnično potrebuje film Moana in to le 10 let po izidu njene risane verzije?

Nedavno je tako v kinematografe prišla nova interpretacija Jurskega parka, ki je luč sveta prvič ugledal pod taktirko uglednega Stevena Spielberga. Jurski svet: ponovno rojstvo je več kot 30 let kasneje režiral Gareth Edwards, ki je svojo interpretacijo opisal kot »karaoke«. Želel je namreč poustvariti nostalgijo iz začetka 90. let prejšnjega stoletja. »Želel sem ustvariti občutek, kot da bi Universal Studios v svojih trezorjih našel filmski kolut, otresel prah ter na njem zagledal naslov filma. Želel sem ustvariti film, ki bi sodil v tisti čas,« je dejal po poročanju Guardiana.
A to ni edini ustvarjalec, ki si je želel vrnitev nostalgije tistega časa. Vrača se na primer tudi grozljivka Vem, kaj ste zakrivili lansko poletje, v katerem bosta zaigrala tudi originalna igralca Jennifer Love Hewitt in Freddie Prinze Jr. Vrača se tudi film Gola pištola, Jamie Lee Curtis in Lindsey Lohan bosta ponovno zamenjali telesi v nadaljevanju filma Odštekani petek, nov del je dobila tudi franšiza Končne destinacije (Final Destination), tu pa bodo tudi nov film o Supermanu, Fantastični štirje in še številni drugi. Nedavno smo dobili tudi filmski upodobitvi Lili in Žverca ter Kako izuriti svojega zmaja.
Zdi se, da je Hollywood obtičal v nekakšni avtorski krizi, ko ne premore več domišljije za ustvarjanje novih, presenetljivih zgodb.
Ustvarjanje likov po formuli in izbira igralcev
Težava se ob tem pojavi tudi ob ustvarjanju filmskih likov, za katere se zdi, da prav tako sledijo določeni formuli. Običajno imamo junaka, mentorja, zlikovca, stransko osebo, ki poskrbi za komične vložke … Vse to pa ne prinaša nobene globine, saj se zdi, da so liki ustvarjeni po določenem seznamu, v stilu: »Imeti moramo glavnega karakterja, njegov ljubezenski interes, njegovega antagonista, pripadnika druge rase, pripadnika LGBT skupnosti …« Seveda se zdi na ta način celotna zgodba še toliko bolj umetna.
Tudi ženski liki se v zgodbi prepogosto pojavijo z namenom, da zagotovijo karakterno rast moškega junaka ali pa da zaokrožijo čustveni lok zgodbe. Le redko pa večjih produkcijah vodijo naracijo.

A ko sistem iz zgodbe izloči vse, kar ni preverjeno, zgodba ne postane »nevtralna« in na ta način privlačna za širše občinstvo, temveč postane pogosto tudi aktivno izključevalna. Nove in še neslišane zgodbe postanejo nezaželene, zaradi česar je tudi veliko filmskih idej o izkušnjah žensk o na primer materinstvu, nasilju, jezi, osamljenosti, spolnosti, telesu ipd. prepogosto označenih za »preveč tvegane«.
Ob tem se zdi, da v filmih neprestano gledamo ene in iste obraze. Timothée Chalamet, Pedro Pascal, Dacota Johnson, Florence Pugh, Jenna Ortega, Sydney Sweeney … Seveda so vsi ti igralci tudi izjemno talentirani, a zdi se tudi, da filmski ustvarjalci le redko dajejo možnost novim, še nepoznanim obrazom. Še posebej, ker so ob tem pomembna tudi družbena omrežja in to, koliko sledilcev ima izbrani igralec.
Družbena omrežja so namreč postala odlično in tudi odločilno marketinško orodje. Zakaj bi filmski ustvarjalci plačevali velike vsote denarja za promocijo filmov, če lahko del tega pokrijejo že z igralcem, ki ga izberejo za dotično vlogo. Vse več igralcev ima tako v svojih pogodbah že zapisano tudi, kdaj, kako in kolikokrat bo na svojih družbenih omrežjih omenil prihajajoči film, v katerem igra. S tem pa nadebudni igralci, ki še nimajo tako velike baze sledilcev, pogosto izpadejo iz enačbe, ki bi jim prinesla pomembne vloge za rast njihove kariere.
'Igranje varne igre je najpametnejša poslovna poteza'
Da je igranje varne igre preprosto pametna poslovna poteza, ocenjuje tudi Robert Mitchell iz skupine strokovnjakov za analizo filmske industrije Gower Street Analytics. »Če pogledamo le nekatere največje letošnje uspešnice doslej – kitaski animirani film Ne Zha 2, Lili in Žverca, Minecraft. Vsi so bodisi nadaljevanja bodisi temeljijo na obsežni intelektualni lastnini, ki je že obstajala in ima svojo bazo oboževalcev,« je poudaril.
Tudi vodja filmske distribucije pri Dysneyju Andrew Cripps je minuli mesec na konvenciji CineEurope priznal, da so bili med 15 najboljšimi ameriškimi izdajami lanskega leta Vrvež v moji glavi 2, Deadpool in Wolverine, Moana 2 in Jaz, baraba 4, kar po njegovem mnenju jasno pokazalo »tržno realnost tega, kar potrošniki iščejo«. »Po drugi strani pa ne morete ustvariti novih franšiz brez lansiranja izvirne vsebine,« je dodal.
In tu se pojavi grozeča težava, ki jo je zelo enostavno opaziti, a zelo težko rešiti. Sod kreative se bo sčasoma izpraznil, mnogi pa celo menijo, da se je dno začelo kazati že zdavna. Izvirni koncepti, ki so dovolj močni, da bi ustvarili nadaljevanja (kar marsiakteri filmski studio trenutno išče), niso le dragi, temveč so tudi redki. Med 15 najuspešnejšimi filmi vseh časov sta na seznamu le dva filma, ki nista nadaljevanja prejšnje zgodbe - Titanik in Avatar, oba plod dela Jamesa Camerona, piše Guardian.
Marsikdo je ob tem prepričan, da sveže, izvirne, provokativne zgodbe, ki se ukvarjajo s človeškimi dilemami, nimajo več mesta v kinodvoranah. Tovrstne zgodbe so se preusmerile na televizijo, kjer zgodbe, kot so Adolescenca, Baby Reindeer, pa tudi serije, ki premikajo meje, kot je na primer Black Mirror, pripovedujejo veliko bolj poučne zgodbe, kot jih bomo videli na filmskih platnih.
A kljub temu bo tudi to poletje v kinodvoranah videti nekaj »drugačnih« zgodb, čeprav te ne bodo prinesle megalomanskega dobička. V filmu Materialist bomo sicer v glavnih vlogah spremljali Johnsonovo in Pascala (oba med trenutno bolj popularnimi igralci) pa tudi Chrisa Evansa, prav tako se bo v kinih vrtela grozljivka Bring Her Back s Sally Hawkins v glavni vlogi. Prav tako si bomo lahko ogledali vestern Eddington, v katerem zaigra pestra množica znanih imen. Poleg Pedra Pascala še Joaquin Phoenix, Emma Stone, Austin Buttler in drugi. Film se odvija v času covida-19 ter naslavlja dezinformacije na družbenih omrežjih v dobi samozvanih mesij.
Seveda pa tudi vseh hollywoodskih nadaljevanj, priredb in modernizacij ne moremo že začenši označiti za slabe. Ljudje si jih še vedno množično ogledujejo, prav tako pa so lahko ustvarjeni dobro, kreativno, prinesejo pa tudi lahko nov vpogled v zgodbo. Če so seveda ustvarjeni z dobro idejo.
M. P.
Comments