top of page

'Drag ni spolna identiteta, temveč oblika performansa'

Kaj sploh je drag? Izraz 'drag queen' (kraljica preobleke) se nanaša v večini na moškega, ki prevzame vlogo ženske, se v njo preobleče in jo uporablja. Gre pa za veliko več kot za to, je prepričana ena izmed slovenskih kraljic preobleke Jenna Dick, saj širšo skupnost izobražuje, razbija stereotipe in predsodke, se z njimi poigrava in jih preigrava. Z dragom se je sicer začela ukvarjati šele pred letom in pol, ko je naletela na resničnostni šov RuPaul's Drag Race. V dragu pa je našla kos manjkajoče sestavljanke in je prepričana, da lahko s svojim performansom med ljudmi prebuja posebna čustva. Kljub temu, da drag scena v Sloveniji ni primerljiva z ameriško, pa Jenna izpostavlja, da se tudi v pri nas odnos do kraljic preobleke v zadnjih letih spreminja.

@thejennad

Kako se identificiraš?

Identificiram se kot gej moški. Drag ni spolna identiteta temveč oblika performansa. Ko sem v dragu sicer uporabljam ženske zaimke, vendar je to bolj zaradi vloge, ki jo takrat igram.


Kdaj in zakaj si se začela ukvarjati z dragom?

Z dragom sem se začela ukvarjati kakšno leto in pol nazaj. Drag sem sicer do neke mere spremljala že prej, vendar nikoli nisem razmišljala o tem, da bi se z njim tudi sama ukvarjala. Potem pa sem začela spremljati resničnostni šov RuPaul's Drag Race, preko katerega sem natančneje spoznala drag in njegovo ozadje. Takrat sem ugotovila, da je je to stvar, ki jo iščem že vse življenje in nekaj v čemer lahko združim vse, s čimer se rada ukvarjam in kar me zanima. Kot bi našla nek manjkajoči kos sestavljanke, ki bi vse povezal v logično celoto. And the rest is history *smeh*.

Vir: instagram profil

Kako si se odločila za svoje umetniško ime?

Ime je izpeljanka iz mojega moškega imena - Janez. Priimek pa sem izbrala zato, ker po eni strani namiguje na moj spol, po drugi pa je Dick čisto običajen angleški priimek ter kratica za ime Richard. Torej malo za hec in malo zares, hudomušno in provokativno, kakršna sem tudi sama.


Kje črpaš navdih za svoje preobleke?

Navdih je povsod, samo opaziti ga moraš. Je v naravi, umetnosti, kulturi, modi, pri drugih dragicah, kostumih, zgodovinskih obdobjih in še bi lahko naštevala … Včasih me nekaj navdihne in iščem material, da bi to realizirala, včasih pa ravno obratno. Imam material, kose oblačil, nakita in me to navdihne, da ustvarim 'look'.


Kako je slovenska drag scena primerljiva z drugimi državami (npr. Amerika ali pa nam bližje Balkan)?

Mislim da se to ne more primerjati. V Ameriki je ta scena zelo razvita, ima več desetletij neprekinjene tradicije, tudi širša publika tam drag bolje pozna. V Ameriki so dragice velike zvezde in tudi zaslužijo veliko, zato lahko v drag investirajo ogromne količine denarja, kar se seveda pozna. Je pa tudi večja scena in posledično močnejša konkurenca. Pri nas imajo ljudje še vedno predsodke pred dragom in ga ne poznajo najbolje. Vendar moram vseeno izpostaviti, da vedno bolj.


Je na našem območju prisotnega kaj rivalstva?

Nekaj ga zagotovo je, vsaka kraljica si želi čim več nastopati, trg pa je majhen. Seveda je neka zdrava konkurenca vsekakor dobrodošla, saj te to motivira, da si vedno boljša. Pri nas pa se mi zdi, da obstaja nek krog kraljic, ki imajo nekakšen ‘monopol’ in se potem ene in iste pojavljajo na vseh dogodkih. Če hočeš v ta krog, se moraš včlaniti v eno od njihovih hiš ali pa jim biti všečna, sicer te kar malo odrinejo na stran, vsaj jaz sem dobila tak občutek. Vendar je to lahko tudi dobra stvar, jaz sem zaradi tega na primer začela iskati alternative in se trudim uspeti sama zase.


Se lahko v Sloveniji od drag performansa preživljaš?

V Sloveniji se je (vsaj zaenkrat) z dragom praktično nemogoče preživljati, saj pri nas ni velikega povpraševanja po drag kraljicah, še vedno so prisotni številni predsodki, nastopi pa so posledično bolj redki. Sploh v času covida. Poleg tega drag tudi veliko stane, tako da je že veliko, če si pokriješ vse stroške. Pa si jih po navadi ne. Ampak je kljub temu vredno, zaradi zadovoljstva in sreče, ki ju drag prinaša.

Katera kraljica preobleke je tvoja vzornica?

Ne bi se mogla odločiti za eno samo, vsaka kraljica ima kaj kar občudujem in v čemer se po njej zgledujem. Ena mi je vzor pri ličenju, druga pri oblekah, tretja pri nastopanju, četrta mi je izvrstna komičarka, peta je umetniška in konceptualna itd. Od konkretnih imen bi omenila predvsem RuPaul, ki je za drag in njegovo prepoznavnost/popularizacijo naredil res ogromno in to v svetovnem merilu. Še bolj kot njega pa spoštujem članice skupine Sestre in Salome, začetnice draga pri nas. Ne le zaradi njihove energije, umetniške vrednosti in profesionalnosti, pač pa tudi zato, ker so premikale meje, orale ledino v okolju in času, ki sta bila do lgbtq+ skupnosti še bolj neprijazna, kot je današnji čas. In vse to so počele s tako uglajenostjo, simpatičnostjo in jeklenimi živci. Jaz sem bila takrat otrok in spomnim se, koliko mi je pomenilo, da so se take osebe pojavljale v medijih. To so res ikone in legende vredne vsakega spoštovanja.

Kateri so najpogostejši stereotipi/miti glede draga?

Najbolj pogosto nas ljudje zamenjujejo s transvestiti ali transseksualkami. Ljudje ne razumejo, da drag ni spolna identiteta, ampak umetnost, vrsta performansa. Pogost stereotip oziroma mit je tudi ta, da se z dragom ukvarjamo samo geji, kar ni res, saj se z dragom lahko ukvarja kdorkoli, veliko zelo uspešnih dragic je na primer prav trans žensk.

Kaj najbolj pogrešaš v Sloveniji na drag sceni?

Morda malo več povezovanja, sodelovanja, raznolikosti in odprtosti. Vsekakor pa pogrešam tudi več nastopov, sploh zdaj, v času korone.


Skozi drag lahko izražam ženski aspekt sebe. Da mi samozavest, za katero prej sploh nisem vedela, da jo premorem.

Kaj lahko drag skupnost po vašem mnenju prispeva k družbi?

Drag k družbi prispeva že kot oblika umetnosti, sproža neke emocije. Namen draga je gledalce spravljati v dobro voljo, prinašati sproščenost in dobro energijo. Marsikomu pomaga tudi pri samozavesti. Širšo skupnost izobražuje o lgbtq+ skupnosti/kulturi, razbija stereotipe in predsodke, se z njimi poigrava in jih preigrava.


Ste kraljice preoblekev Sloveniji deležne veliko negativnih komentarjev in sovraštva?

Ja, tega je žal res veliko, sploh na socialnih omrežjih. Sama sem bila že pred Talenti (oddaja Slovenija ima talent) deležna ogromno sovraštva, po nastopu pa je prišla cela poplava negativnih in res nizkotnih komentarjev. Kar nisem mogla verjeti, da so ljudje lahko v tem tako izvirni. Seveda pa je poleg sovraštva ogromno ali pa še več ljubezni, podpore, lepih misli, komentarjev, zahval. In pri meni eno lepo sporočilo takoj odtehta vse slabe.


Kaj tebi osebno predstavlja drag? Kako je drag spremenil tvoje življenje, pogled na svet?

Drag mi trenutno pomeni res ogromno. To je nekaj v čemer se lahko umetniško in osebnostno izražam, nekaj kar mi pobarva včasih siv vsakdan. Skozi drag lahko tudi izražam neki ženski aspekt sebe, da mi neko samozavest, za katero prej sploh nisem vedela, da jo imam v sebi. Drag ti res odpre nek nov svet, hkrati pa deluje zelo terapevtsko. Mislim, da bi ga moral poskusiti vsak, vsaj enkrat v življenju

Vir: Damjan Žibert

Zakaj si se odločila za nastop v šovu Slovenija ima talent?

Za nastop sem se odločila, ker sem želela drag predstaviti širši slovenski publiki, ki ga še ne pozna, pa se ne zaveda kaj zamuja. Seveda sem se prijavila tudi zaradi samopromocije, da pokažem kaj ustvarjam in s čim se ukvarjam. Predvsem pa sem si želela razbiti kakšen predsodek v glavah ljudi.







S. S.

bottom of page