V dobi družbenih omrežij, kot sta YouTube in Spotify, je korejska pop glasba (K-pop) postala svetovni fenomen, ki igra izjemno vlogo v rastočem gospodarstvu države.
"Večina popularnosti, ki jo je korejska kultura pridobila, je zahvaljujoč t.i. K-valu, katerega del so K-pop, korejske drame, filmi, korejski stripi 'manhwa'," popularnost korejske zabavne industrije utemeljijo člani študentskega Koreanističnega društva Dajeong. Dodajo še, da "ko so se ljudje najprej navdušili nad korejsko zabavno industrijo, je v njih to vzbudilo zanimanje tudi za druge dele korejske kulture, kot so kulinarika, zgodovina, religija in običaji".
K-popu je v nekaj letih uspelo doseči neverjeten uspeh po celem svetu. Samo spomnimo se leta 2012 in pesmi Gangnam style – prve izmed mnogih, ki so povzročile vzpon in neverjetno razpoznavnost K-popa.
Izjemen uspeh K-popa člani društva Dajeong pripisujejo veliki dostopnosti: "Živimo v svetu, kjer je vse na spletu, nam na dosegu. K-pop je odličen, kar se tiče prodajnosti in vizualnosti, pa še zanimiv je." Dejstvo pa je, da je ta zvrst glasbe obstajala že dolgo pred letom 2012, ko se je začela razvijati zvrst, fokusirana na moške in ženske pevske idole, ki pojejo in ob glasbi sinhronizirano plešejo.
Kakšna je torej K-pop glasba?
"Glasba je narejena z namenom, da gre v uho, nastopajoči so za to, da nas zabavajo, vizualnost pa nas namenoma povleče še globje. V krogu oboževalcev se razvije močen občutek pripadnosti, prav tako pa parasocialno razmerje med ustvarjalci in njihovo publiko," razložijo v društvu.
K-pop umetniki eksperimentirajo s široko paleto glasbenih zvrsti, od elektronskih in hip hop zvokov pa vse do pop-a, rock-a in R&B-ja. Poleg privlačnih melodij so videoposnetki znani po svojih vizualnih učinkih in dovršenih zgodbah. V živo umetniki nastopajo z barvitimi ter modnimi 'outfiti' in popolnoma sinhronizirano koreografijo.
Od ostalih glasbenih izvajalcev se K-pop glasbeniki razlikujejo po načinu priprave na glasbeno kariero, saj so pred svojim 'debijem' vsi deležni večletnega treninga pod budnim očesom agencije, v katero so bili sprejeti. "Šele ko izpilijo svoje plesne in vokalne zmožnosti ter način obnašanja pred kamerami in na odru, se njihova glasbena pot lahko prične," opišejo ozadje vizualno dovršenega imidža člani društva Dajeong.
K-pop ustvarjalci so 'žrtve' izjemno strogega režima. Ne smejo piti alkohola, kaditi in biti v partnerskem razmerju – držati morajo svojo idealno podobo. A člani društva Dajeong zagotavljajo, da se v zadnjih letih stvari postopoma spreminjajo na bolje. Umetniki imajo namreč vedno več svobode, publika pa jih počasi začenja videvati kot ljudi in ne produkte. "Nekoliko drugače je pri korejskih R&B, indie, hip-hop ipd. izvajalcih. Ti so deležni večje svobode, saj njihov imidž nikoli ni stremel k perfekciji," še dodajo.
Pridih iz zahodnega svet ...
K-pop industrija si prizadeva za izvoz svoje glasbe z navdihom iz zahodnega sveta. Imena skupin in naslovi pesmi so običajno sestavljeni iz angleških besed ali edinstvenih okrajšav, ki jih mednarodno občinstvo zlahka razume in izgovarja.
"Čeprav je glasba univerzalen jezik, je učenje besedil korejskih pesmi (še posebej za nekoga, ki korejščine ne pozna in se z njo še ni srečal) včasih kar težko in si pogosto zapomni le tiste dele, ki so v angleščini."
"Korejski jezik je slovnično gledano verjetno lažji kot slovenščina, saj nimajo samostalniških sklonov, vendar je dokaj težko obvladljiv s strani intonacije in izgovorjave," razložijo študenti koreanistike, a dodajo, da je učenje besed preko glasbe dobra vzpodbuda. "Da korejščino obvladamo, pa je vsekakor potrebno daljše prebivanje v Koreji, saj se nekaterih struktur drugače ne gre naučiti," še poudarijo.
Velik mednarodni uspeh izpostavlja dejstvo, da je K-pop danes dosegel že milijone zahodnih oboževalcev. Lansko leto je fantovska zasedba BTS s prvega mesta lestvice najbolje prodajanih glasbenikov celo izpodrinila ameriško pevko Taylor Swift, zmagovalko leta 2019. Tako so postali prvi nezahodni izvajalci, ki jim je to uspelo. Prav tako so prvi, ki so se na prvo mesto prebili, čeprav svojih skladb ne izvajajo zgolj v angleščini.
Od začetka žanrske predstavitve v javnosti se je število tujih študentov na univerzitetnih kampusih po Južni Koreji znatno povečalo. Celo jezik, ki se je nekoč zdel kot ovira za vstop v korejsko kulturo, je zdaj mednarodno gledano kot vznemirljiva priložnost za učenje. Mnogi K-pop oboževalci so se začeli zanimati za učenje korejščine, da bi raziskali preostalo korejsko pop kulturo in družbo. "Navsezadnje konzumiranje vsebin pomeni tudi indirektno sprejemanje kulture, kar je navsezadnje bistveni del izkušnje," menijo člani društva Dajeong in spomnijo, da tako kot doživljamo ameriško kulturo preko gledanja ameriških serij, oddaj in poslušanja ameriških glasbenikov, doživimo tudi del korejske kulture preko korejskih izvajalcev.
Tudi v Sloveniji je zanimanje za K-pop v zadnjih letih močno naraslo. "Ker je večina članov društva ljubiteljev korejske popularne kulture, smo želeli ustvariti skupnost, kamor se tisti, ki okrog sebe nimajo sovrstnikov, ki imajo enake interese, zatečejo," so nastanek društva Dajeong pojasnili člani in dodali, da v ta namen organizirajo številne K-pop žure in plesne delavnice, potopisna predavanja, druženja ob korejskih namiznih igrah ter filmske večere, kjer se zbirajo ljudje vseh starosti, ki jih druži ljubezen do Južne Koreje.
S. S.
Comments